Poniedziałek 20.04.
Edukacja muzyczna
Dzisiaj dowiesz się co to jest "szanta". Poznasz pojęcie "dynamika" i jej podstawowe określenia. Nauczysz się grać szantę na flecie.
Szanta to piosenka żeglarska; często opowiada o przygodach na morzu i pracy na statku.
Otwórz podręcznik do muzyki na stronie 72 (jeżeli nie masz tekst jest poniżej):
Kliknij: https://www.youtube.com/watch?v=_pCdk5uGNyU (najpierw wysłuchaj piosenki, a następnie zaśpiewaj kilka razy).
Ref. Hej, ho, żagle staw! Ciągnij linę i się baw! Hej, ho, śmiało steruj Statkiem, który jest z papieru. Hej! Zadziwi się mama, zadziwi się tata, Kiedy w rejs wypłyniesz, hen, dokoła świata, Bo świat, moi mili, nie jest wcale duży, Opłynąć go można w deszczowej kałuży.
Ref. Hej, ho, żagle staw! ...
Wypłynę na Bałtyk, z Gdyni, no a potem
Szybciutko opłynę całą Europę,
Potem przez Atlantyk, jam odważnym smykiem,
Z Kolumbem popłynę odkryć Amerykę.
Ref. Hej, ho, żagle staw! ...
Potem w dół globusa, przez morskie odmęty,
Obejść Horn Przylądek - tam giną okręty,
Ominąć Australię, aby Pacyfikiem
Żeglując spokojnie osiągnąć Afrykę.
Ref. Hej, ho, żagle staw! ...
Teraz już do domu łódka płynie sama,
Bo z kolacją czeka na żeglarza mama
I wiesz już, wyjmując statek swój z kałuży:
Gdy masz wyobraźnię, to świat nie jest duży.
Posłuchaj melodii szanty "Morskie opowieści". Zwróć uwagę jak zmienia się głośność dźwięków.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=E_RWtdm81WU&feature=emb_logo
Zapisz w zeszycie:
Dynamiką nazywamy zmiany siły dźwięku.
f - forte (głośno)
p- piano (cicho)
Poćwicz granie na flecie zwrotkę i refren szanty "Morskie opowieści" instrukcja znajduje się pod podanym
adresem https://www.youtube.com/watch?v=c1b-TdoJiRc
Edukacja polonistyczna
Wejdź na stronę podaną poniżej i kliknij zakładkę dyktanda on-line, w liście dyktand wybierz klasę 3, reguła: rz/ż. Wykonaj dyktando „Wiosenne porządki”.
http://www.specjalni.pl/2020/03/cwiczenia-i-nauka-online-dla-najmodszych.html#more
Dzisiaj poznasz środki transportu powietrznego. Przypomnisz sobie na czym polega praca ludzi
na lotnisku i w samolocie. Utrwalisz zasady zachowania się podczas odprawy.
Zastanów się i ustnie odpowiedz na pytania:
Czy latałeś/-łaś samolotem?
Jeśli tak, to w jakiej sytuacji korzystałaś/-łeś z transportu lotniczego?
Co najbardziej podobało Ci się podczas lotu?
Jak przebiegał start i lądowanie samolotu?
Dlaczego niektórzy ludzie nie lubią lądowania?
Kto opiekuje się podróżnymi w czasie lotu?
Kliknij i obejrzy pierwszy zarejestrowany lot samolotem
https://www.youtube.com/watch?v=YfHSWgyeF2o
Jest to nagranie z 1908 roku. Pierwszy lot z 1903 roku nie został sfilmowany.
Zapisz w zeszycie temat: Transport powietrzny
Zapisz notatkę (możesz ją również wydrukować i wkleić do zeszytu):
Rodzaje samolotów:
a) wojskowe:
- bojowe (bombowce, myśliwskie, szturmowe, rozpoznawcze, patrolowe)
- pomocnicze (obserwacyjne, łącznikowe, sanitarne, transportowe, desantowe, cysterny,
szkolne, treningowe)
b) cywilne:
- komunikacyjne (pasażerskie, towarowe, pocztowe)
- sportowe (szkolne, akrobacyjne, holujące szybowce, turystyczne)
- gospodarcze (sanitarne, rolnicze, pożarnicze)
Przeczytaj informacje zawarte w podręczniku edukacja polonistyczna s.69. Zastanów się
do czego są wykorzystywane przedstawione samoloty.
Następnie wykonaj zadania 1 i 2 s.76 z ćwiczeń edukacja polonistyczna. Rozwiązanie
krzyżówki obrazkowej przedstawiają ilustracje poniżej:
Obie ilustracje przedstawiają sterowca. Kiedyś służyły do lotów pasażerskich obecnie wykorzystywane są
jako nośniki reklamy.
Przypomnij sobie wycieczkę na lotnisko w Warszawie (budynki, pojazdy osoby, które się tam znajdowały).
W skład portu lotniczego wchodzą: hangary (byliśmy w trakcie wycieczki w jednym z nich), lotnisko
z pasami startowymi, stacja paliw, wieża kontrolna, straż pożarna, pogotowie ratunkowe, stacja
meteorologiczna, stacja radiowa.
Porty lotnicze w Polsce znajdują się: Gdańsku, Szczecinie, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu, Katowicach,
Rzeszowie, Olsztynie, Radomiu, Świdniku (k.Lublina). Znajdź te miasta na mapie.
Otwórz podręcznik edukacja polonistyczna s.70 -71 - głośno przeczytaj znajdujące się tam opowiadanie.
Ustnie odpowiedz na pytania znajdujące się pod tekstem.
Pisemnie w zeszycie odpowiedz na pytania (pytań nie przepisuj):
1. Dlaczego chłopcy zostali wydaleni z lotniska?
2. Dlaczego tak dokładnie sprawdza się bagaż, w tym bagaż podręczny, podróżujących osób?
3. Jak można uniknąć sytuacji, która spotkała chłopców ?
4. W jakich znaczeniach w tekście zostało użyte słowo wylecieć?
Wykonaj zad. 3 s.77 ćwiczenia edukacja polonistyczna. Zwróć uwagę na formę czasowników,
które w nim występują.
Teraz przejdź do zad.4 s.77. po jego wykonaniu ustnie porównaj przedstawione na ilustracji czynności
do tych opisanych w opowiadaniu.
DZISIEJSZĄ PRACĘ W ZESZYCIE Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ PRZEŚLIJ DO DNIA 21.04
NA ADRES TEN CO ZAWSZE LUB JAKO ZAŁĄCZNIK PRZEZ TEAMSY.
Edukacja matematyczna
Lekcja on line godzina 13.30-14.30